به موتور‌های جستجو کمک کنیم صفحه‌بندی‌هایمان را بدست گیرند

در هر وب‌سایتی که می‌بینید صفحه‌بندی(به انگلیسی، pagination) وجود دارد. درست است که این امر کاربردی است، اما بعضی وقت‌ها برای موتور‌های جستجو دردسر ساز می‌شود. در این مقاله نحوه‌ی حل کردن این مشکلات بوسیله‌ی برچسب‌های پیوند(همان HTML links) را خواهید آموخت.

چرا وب‌سایت‌ها از صفحه‌بندی استفاده می‌کنند؟

به اندازه‌ای که صفحه‌بندی بازدید‌کنندگان را ترغیب به خواندن ادامه‌ی نوشته می‌کند، به همان اندازه هم بعضی وقت‌ها کاربردی هستند. صفحه‌بندی می‌تواند ابزاری مفید برای راهبری کاربر برای آسان‌تر بدست آوردن خواسته‌اش باشد.

صفحه‌بندی همه‌جای وب پیدا می‌شود؛ و از آنچه فکر می‌کنید رایج‌تر هست. بعنوان مثال، موتور‌های جستجو هم صفحه‌ی نتایج را به چند صفحه تقسیم می‌کنند. یا حتی انجمن‌ها مباحث ایجاد شده را به چند صفحه تقسیم می‌کنند.

این‌ها مثالی برای بهبود تجربه‌ی کاربری(به انگلیسی، user experience) هست. جای تهیه‌ی یک صفحه‌ی حجیم با اطلاعات بسیار زیاد، آنها چند صفحه‌ی کوچک‌تر می‌سازند (که مسلما مرتبط ترین نتایج در صفحه‌ی اول هستند) که تحلیل کردن آنها راحت‌تر هست. فایده‌ی دیگر صفحه‌بندی سرعت بیشتر در بارگذاری صفحه است. به عبارت دیگر، صفحاتی با حجم کم‌تر سرعت بارگذاری بیشتری دارند.

دلیل دیگری هم برای ساختن صفحه‌بندی وجود دارد: بازدید و درآمد. با تقسیم کردن یک مقاله به دو یا سه صفحه می‌توانیم دو یا سه برابر بازدید بیشتری بدست آوریم. همینطور نمایش تبلیغات بیشتر میزان درآمد وب‌سایت را نیز افزایش می‌دهد.

مشکلی که صفحه‌بندی درست می‌کند

در دنیای صفحه‌بندی همه‌چیز پروانه‌ها و رنگین‌کمان نیست. بعضی وقت‌ها هم باعث مشکلاتی در بهینه‌سازی برای موتور جستجو می‌شود.

یکی از این مشکلات بوجود آمدن محتوای یکسان هست. وقتی که صفحه‌بندی درست پیاده نشود، محتوای یکسان بوجود می‌آید (در محتوای پیوند بالا در این‌باره صحبت کرده ام و اینجا وارد جزئیات آن نمی‌شوم).

همچنین صفحه‌بندی می‌تواند تلاش‌های شما برای بهینه‌سازی را از بین ببرد زیرا شما پیوند خود را جای یک صفحه بین چند صفحه تقسیم می‌کنید. به‌همین دلیل ممکن است صفحه به اشتباه رتبه‌بندی شود. وقتی یک صفحه‌ی نامرتبط به اندازه‌ی کافی پیوند بدست آورد، آن صفحه می‌تواند صفحه‌ی رهبر شود و ترافیک اصلی از صفحه‌ی نخست را سرقت کند.

راه حل

خوشبختانه، برای این مشکل هم یک راه حل وجود دارد. از سال ۲۰۱۱ گوگل دو مقدار next و prev برای خصیصه‌ی rel در برچسب پیوند را به رسمیت می‌شناسد. ما از این دو مقدار و این خصیصه استفاده می‌کنیم تا چند صفحه را به هم ربط دهیم. با استفاده از این راه حل چند صفحه را بعنوان بخشی از یک مجموعه تعیین می‌کنیم. گوگل نیز با آن صفحات مثل یک صفحه رفتار می‌کند.

اجازه دهید با یک مثال راه حل شرح داده شده را توضیح دهم. ما یک مقاله‌ی طولانی داریم که به سه صفحه‌ی زیر با آدرس‌های زیر جدا کردیم:

اگر بخواهیم به گوگل و دیگر موتور‌های جستجو بگوئیم سه صفحه‌ی بالا به هم تعلق دارند، می‌توانیم از خصیصه‌های rel="next" و rel="prev" استفاده کنیم. ما کد زیر را به بخش <head> در صفحه‌ی نخست اضافه می‌کنیم:

<link rel=”next” href=”http://website.com/long-article-part-2” />

اگر موتور‌های جستجو صفحه‌ی اول را بخزند، متوجه می‌شوند آدرسی که در برچسب پیوند تعیین شده ارتباطی با این صفحه دارد. در صفحه‌ی دوم نیاز داریم خصیصه‌ی rel="prev" را هم اضافه کنیم:

<link rel=”prev” href=”http://website.com/long-article-part-1” />
<link rel=”next” href=”http://website.com/long-article-part-3” />

در صفحه‌ی سوم فقط نیاز داریم یک پیوند به صفحه‌ی دوم بدهیم:

<link rel=”prev” href=”http://website.com/long-article-part-2” />

به این خاطر که این صفحه آخرین صفحه هست نیازی نداریم برچسب rel="next" را اضافه کنیم.

توجه کنید که: بعضی از مرورگر‌ها بصورت خودکار محتوای صفحه‌ی بعدی را از پیش بارگذاری می‌کنند. افزودن این عنصر بعضی وقت‌ها باعث کاهش زمان بارگذاری می‌شود.

راه حل جایگزین

در کنار خصیصه‌ی rel=next/prev، می‌توانیم از یک راه حل جایگزین برای برطرف ساختن مشکلی که صفحه‌بندی درست می‌کند استفاده کنیم.

rel=canonical

احتمالا rel=canonical را از قسمت محتوای یکسان بخاطر دارید. برای کسانی که محتوای آن پیوند را نخواندند، اینجا یک توضیح مختصری درباره‌اش میدهم:

برچسب rel=canonical به موتور‌های جستجو می‌گوید صفحه‌ی جاری یک نسخه از صفحه‌ی دیگر است. بواسطه‌ی این برچسب، همه‌ی ارزش پیوند به صفحه‌ی اصلی منتقل می‌شود.

خب حالا چطور به موتور‌های جستجو با این برچسب به فهم صفحه‌بندی کمک کنیم؟ خیلی ساده: ما یک صفحه می‌سازیم تحت عنوان همه‌ی صفحه را ببین، مثل یک صفحه که همه‌ی محتوای آن با هم ترکیب شدند. سپس می‌توانیم برچسب rel=canonical را به صفحات جداگانه اضافه کنیم تا به صفحه‌ی اصلی یا همان صفحه‌ی همه‌ی صفحه را ببین اشاره شود.

اگر شما پیش از این یک صفحه‌ی همه‌ی صفحه را ببین دارید، گوگل احتمالا خودکار به گفته‌ی خودش که در زیر آوردم عمل کرده است:

اگر ما بیابیم که یک سری صفحه‌بندی شده یک نگارش همه‌ی صفحه را ببین هم دارد، تمام تلاشمان را می‌کنیم که آن صفحه را در نتایج جستجو در صورت مناسب بودن بگنجانیم. – بنجیا لی (مهندس نمایه‌سازی(به انگلیسی، indexing) در گوگل)

خب، پس جای نگرانی نیست. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که صفحه‌بندی درست انجام می‌شود، پیوند rel=canonical را اضافه کنید.

فراموش نکنید که استفاده از rel=canonical به موتور‌های جستجو می‌گوید فقط محتوای پیوند canonical را ثبت کنید (در اینجا صفحه‌ی همه‌ی صفحه را ببین). پس از این برچسب برای پیوند دادن صفحات جداگانه به صفحه‌ی اول استفاده نکنید.

نتیجه‌گیری

صفحه‌بندی می‌تواند باعث بوجود آمدن محتوای یکسان و صفحات نامرتبط که در نتایج جستجو نشان داده می‌شود گردد. ما می‌توانیم از عنصر rel=next/prev برای حل این مشکل استفاده کنیم. آنها به موتور‌های جستجو می‌گویند که صفحات صفحه بندی‌شده قسمتی از یک صفحه‌ی بزرگ‌تر هستند. یا برای جایگزین، یک صفحه‌ی همه‌ی صفحه را ببین بسازیم و از برچسب rel=canonical استفاده کنیم و به آن صفحه پیوند دهیم.

منبع: Helping Search Engines Handle Pagination

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s