بهینه سازی بلاگ خود برای روبات گوگل

Aditya Samitinjay در وبلاگش می گوید: «هفته پیش من دیوانه وار دنبال متد ها و روش های بهینه سازی بلاگم بودم تا جایگاه وبلاگم در نتایج را بالا ببرم. بالاخره چند راه خوب رو پیدا کردم و البته راه های ناقص هم بود. خیلی های شما آگاهید که مقدار عظیمی از ترافیک از سمت منابع آلی یا موتور های جستجو می آیند و البته مقدار قابل ملاحظه ای هم از سمت مشترکین خوراک و سایت های نشانه اجتماعی (social bookmarking) هستند.

هرچند، گوگل یک معرف ارشد بین همه موتور های جستجو هست و شما میخواهید وبلاگ خود را برای روبات گوگل بهینه سازی کنید. خب پیش از هرچیزی، باید بدونید که روبات گوگل چیست. روبات گوگل وبسایت شما و تمام صفحات آن را می خزد و آنها را برای دسته بندی و قرار دادن آنها در نتایج گوگل ثبت می کند. اما این چطور ممکنه؟ منظورم اینه کدام عوامل هستند که روبات گوگل برای مشخص کردن جایگاه ها در نظر میگیرد؟

روبات گوگل

  • سرعت بارگذاری صفحه

سرعت بارگذاری صفحات برای رتبه بندی بسیار حیاطی است. Matt Cutts می گوید: «سرعت بارگذاری صفحه برای گوگل در 2 سال پیش از مهم ترین عوامل رتبه بندی جایگاه های نتایج جستجو محسوب می شد. (آیا می دونستید گوگل فقط 101 کیلوبایت اول از بلاگ شما را می خزد؟ پس خیلی افراطی عمل نکنید!)

  • چیزهایی که کاربران نیاز ندارند را حذف کنید. بلاگتان را برای خودتان بهینه سازی نکنید ، برای کاربرانتان اینکار را کنید. حرکت کردن تو وبلاگتان را برای کاربرانتان آسان کنید.
  • ابزار هایی که خیلی سنگین هستند و باعث کند تر شدن بارگذاری صفحه می شود مثل پنجره گفتگوی کاربران (چت) ، نمایش عکس یا متن بصورت اسلاید ، دنبال کننده های گوگل (google followers) و خیلی ابزار های دیگه را حذف کنید.
  • استایل ها ، جاوا اسکریپت ها و جی کوئری های اضافی را از روی بلاگتان حذف کنید.
  • اگر فایل جاوااسکریپتی دارید که می بایست در بدنه قرار بگیرد ، اون رو در آخر کدها بنویسید که خیلی بر سرعت بارگذاری و بازدید خزنده از صفحه تأثیر منفی نگذارد.
  • رضایت کاربر

این درسته که روبات گوگل بدست انسان عمل نمی کند ، اما دارای هوش مصنوعی بوده و می تواند تشخیص دهد که چه کسی بر روی پیوند شما در نتایج جستجو کلیک کرده و راضی است. از جدیدترین خدمات گوگل ، همین عکس فوری است که در نتایجش با رفتن موس روی هر پیوند نمایش داده می شود.

عکس فوری گرفته شده توسط گوگل

در تصویر می بینید قسمت کوچکی از محتوای صفحه هایلایت (highlight – برجسته) شده است. این به کاربر کمک می کند پیشاپیش بفهمد آیا این صفحه نیازش را برطرف می کند یا خیر. پس مطمئن شوید که محتوای با کیفیتی تهیه می کنید ، زیرا محتوای با کیفیت کاربران بیشتری را به سمت بلاگ شما می آورد. همچنین ، کاربران را با قرار دادن جعبه های کوچک و بزرگ عصبانی نکنید.ِ اگر یک کاربر از محتوای صفحه ای راضی باشد دست کم یک دیدگاه ارسال می کند یا به خوراک بلاگ مشترک می شود. اگر تازه بلاگ خودتان را راه اندازی کردید من پیشنهاد می کنم حتماً محتوای با کیفیت تهیه کنید.

  • عنوان، توضیح مختصر و کلیدواژه ها

پیشنهاد های HTML از گوگل

موردی که خیلی توصیه میشود همین عنوان ، متا تگ توضیح مختصر و متا تگ کلیدواژه هست. پس حتماً میدونید که چطوری آنها رو مدیریت کنید و من توضیح بیشتری در این باره نمی دهم. فقط ، خیلی روی کلیدواژه ها و توضیح مختصر می تونید تمرکز نکنید زیرا اگر در بهینه سازی این دو متا تگ حرفه ای نباشید ، گوگل متوجه خواهد شد و خودش این دو متا تگ را متناسب با محتوای صفحه تشخیص می دهد. ولی حتماً مطمئن شوید که عناوین تکراری وجود ندارد ، زیرا اگر عناوین یکسان باشند نشان دهنده محتوای یکسان است که بیشتر در مقاله همه چیز در مورد rel=»canonical» و محتوای یکسان درباره اش توضیح داده ام. بهتر است از خدمت HTML suggestions گوگل وبمستر به این منظور استفاده کنید.

  • تعداد آدرس های اینترنتی در صفحه

اگر در یک صفحه بیش از 100 آدرس اینترنتی (به داخل و به خارج) وجود داشته باشد از رتبه صفحه کم می کند که در نهایت منجر به سقوط به جایگاه های پایین تر در نتایج جستجو می شود. اگر میخواهید جایگاه بهتری در نتایج جستجو پیدا کنید ، می توانید گوگل را با قرار دادن یک یا چند لینک از گوگل و خدماتش در هر مطلبی که ممکن بود (فقط قانونی و بهینه عمل کنید) گول بزنید 🙂

  • پیوند ها به وبلاگ شما و وبلاگ های دیگر

این امر خیلی مهم است زیرا نشان دهنده محبوبیت وبلاگ شماست. پس حتماً وبلاگ های خوب را پیدا کنید و با آنها تبادل لینک کنید و از مدیر آن وبلاگ بخواهید به چند صفحه وبلاگ شما که دارای محتوای محبوب هست پیوند دهد. همیشه  استراتژی «صفحه 1 لینک به صفحه 2 و صفحه 2 لینک به صفحه 3 و صفحه 3 لینک به صفحه 1»  را پیاده کنید. در کل می خوام بگم حتماً پیوند های به داخل برای وبلاگ خود بسازید که نشان ارتباط و پیوند هر صفحه با یکدیگر هست. همینطور در صفحه خانگی چند تا از محتوا های محبوب را بصورت لینک و عنوان آن قرار دهید ، زیرا رتبه صفحه خانگی وبلاگتان را نیز افزایش می دهد. فقط بخاطر داشته باشید ، تبادل لینک باید با وبلاگ های هم موضوع وبلاگ شما باشد ولی در تبادل بنر (تصویر) یا تبلیغ بصورت بنر این مورد صدق نمی کند.

  • تصویر و بهینه سازی پیوند

تصاویر و متن پیوند هایی که در محتوای وبلاگتان استفاده می کنید بهینه سازی کنید. برای متن پیوند ها ، از توضیح مختصر و مفید و کارگر استفاده کنید و برای تصاویر از خصیصه alt بهره ببرید.

  • فایل robots.txt را بررسی کنید

در نهایت فایل robots.txt را بررسی کنید و مطمئن شوید تمام صفحاتی که باید یا نباید ایندکس شوند صحیح مشخص شده اند. همینطور فقط و فقط برای روبات های موتور های جستجویی که مطمئنید مخاطبان محتوایی که تهیه می کنید از آن طریق شما را جستجو می کنند دسترسی بدهید.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s