دستورالعمل هایی برای نوشتن یک صفحه درباره خوب

نخست بابت غیبت چند ماهه خود از شما خواننده گرامی عذر می خواهم و امیدوارم من را عفو کنید و همچنان مطالب حاشیه وب برایتان جذابیت داشته باشد. این بار با یک مطلب تازه و بسیار مفید آمدم و از شما تقاضا دارم تا پایان این مطلب را بخوانید و همیشه برای حمایت از ما و نویسنده مطالب در صورت وجود منابع بر روی آنها کلیک و از صفحه اصلی آن نیز بازدید کنید.

امشب وقتی داشتم خوراک هایم را بررسی می کردم به مطلبی تحت عنوان «دستورالعمل هایی برای نوشتن یک صفحه درباره خوب» از سوی رویا حاجی نسب بر روی مجله اینترنتی گویا آی تی برخوردم که احساس کردم نیاز است کاربران بیشتری آن را بخوانند به همین دلیل آن مطلب را در حاشیه وب منتشر ساختم.

صفحه درباره فقط درمورد هر وب سایت مستقلی نوشته می شود . صفحه درباره جایی است که کاربران سایت به آنجا مراجعه می کنند تا در مورد سایتی که درآن هستند اطلاعات بیشتری بدست آورند . اگر می خواهید که بینندگان را به کاربران تغییر دهید ، فرصت هایی برای کار با افراد قرار دهید ، و به کاربران معین خود  درک عمیق تری از آنچه که ساییتان انجام می دهد بدهید ، یک صفحه درباره که بخوبی نوشته شده است بلیط شماست .

هدف صفحه درباره

صفحه درباره بخشی از یک وب سایت است که افراد به آن مراجعه می کنند تا اطلاعاتی درمورد سایتی که در آن هستند بدست آورند .

خوانندگان به دلایل بسیار و برای یافتن پاسخ پرسش های مختلفی که دارند  این صفحه را بازدید خواهند کرد ، اما هدف شما یکسان است : برای آگاهی دادن به آنها که چرا آن ها در این سایت هستند و چرا باید در این سایت باشند .

چه کسانی صفحات درباره را می خوانند ؟

مشخص کردن مخاطبانی که صفحه درباره را برای آنها می نویسید سودمند است . می توانم سه گروه از خوانندگان صفحه درباره را نام ببرم .

  • گروه 1 : بازدید کنندگان با اولین مراجعه

این گروه ممکن است به سایت شما از طریق یک دوست ارجاع شده باشند ، یا از طریق نتایج یک موتور جستجو یا سرویس رسانه جمعی به صورت اتفاقی با صفحات وب شما برخورد کرده باشند . آنها آنچه که دیده بودند را دوست داشتند و می خواهند تصمیم گیری کنند که آیا بازگردند یا خیر .

پس صفحه درباره شما فرصتی برای تبدیل یک بازدیدکننده به کاربر است .

  • گروه 2 : کاربران ثابت

خوانندگان ثابت یا کاربران ثبت نام شده برنامه های کاربردی وب می خواهند درمورد سایتی که اغلب بکار می برند بیشتر بدانند . صفحه درباره بوجود آورنده علت بازگشت مجدد آنها و راهی برای افزایش ارزش سایتتان است .

  • گروه 3 : افرادی که می خواهند با شما همکاری کنند

این گروه ممکن است تبلیغ کنندگان ، شرکت کنندگان در محتویات ، دارندگان سایت در موضع شما ، جویندگان کار ، و پژوهشگرانی باشند که یک خصیصه درمورد شما در وبلاگ ، مصاحبه یا مقالات درسی خود قرار می دهند :

این گروه علاقمند دو موضوع است : حقایق و تاریخچه شما . مثلا تبلیغ کنندگان ممکن است بخواهند بدانند که آیا سایت شما جمعیتی که هدف آنها می باشد را پوشش می دهد . شرکت کنندگان در مفاهیم مایل به پی بردن به آنچه سایت شما منتشر می کند می باشند تا تصمیم بگیرند که آیا مفهومی که می خواهند در آن شرکت کنند مناسب با مخاطبین شما است .

هر سه گروه در یک مورد مشترکند : آنها وب سایت را از طریق صفحه درباره ارزیابی می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا در جای صحیحی هستند یا خیر .

با در نظر گرفتن این مخاطبین ، در اینجا چند دستورالعمل مفید برای نوشتن یک صفحه درباره خوب وجود دارد .

موارد اساسی را در بالا به صورت یک مرورکلی قرار دهید

صفحه درباره شما باید به پنج چه پاسخ دهد :

  • چه کسی هستید ؟
  • چه می کنید ؟
  • چه هنگام شروع به آنچه انجام می دهید کرده اید ؟
  • در چه محلی قرار دارید ؟
  • چگونه آنچه که می خواهید را انجام می دهید ؟

بهترین حالت این است که به این پرسش ها به صورت ۱-۲ پاراگراف خلاصه در بالای صفحه وب تان پاسخ دهید تا بتوانید به مخاطبان تان بدون تحمیل خواندن متن های زیاد ، مروری اجمالی از وب سایت تان بدهید .

اجازه دهید نمونه ای را بررسی کنیم : در اینجا مقدمه صفحه درباره Six Revisions را می بینید .

Six Revisions سایتی است که مقالات عملی و مفیدی را برای طراحان و توسعه دهندگان وب منتشر می کند . ما درجستجوی استثناهای موجود ،  موضوعات با ارزش ، آموزش ها و منابعی هستیم که متخصصان جدید وب درک خواهند کرد .

Six Revisions در فوریه ۲۰۰۸ توسط توسعه دهنده / طراح حرفه ای وب به نام Jacob Gube ( که اکنون به عنوان ویراستار ارشد سایت کار می کند ) راه اندازی شد . مقالات توسط متخصصان با استعداد از سراسر دنیا نوشته شده اند و تاکید زیادی بر کیفیت ، فراگیری ، و سودمندی برای همه مقالات انتشار یافته وجود دارد .

اجازه دهید این مقدمه را تفکیک کنیم .

چه کسی هستید ؟

… توسعه دهنده / طراح حرفه ای وب به نام Jacob Gube ( که اکنون به عنوان ویراستار ارشد سایت کار می کند )

چه می کنید ؟

Six Revisions سایتی است که مقالات عملی و مفیدی را برای طراحان و توسعه دهندگان وب منتشر می کند .

چه هنگام شروع به آنچه انجام می دهید کرده اید ؟

Six Revisions در فوریه ۲۰۰۸ راه اندازی شد  …

در چه محلی قرار دارید ؟

مقالات توسط متخصصان با استعداد از سراسر دنیا نوشته شده اند…

چه گونه آنچه که می خواهید را انجام می دهید ؟

ما درجستجوی استثناهای موجود ،  موضوعات با ارزش ، آموزش ها و منابعی هستیم …

من اولین کسی خواهم بود که می پذیرم این پارگراف های خلاصه صفحه درباره می توانند بهتر شوند . بعضی از تخصیص ها می توانند از بیرون مرتب شوند ، گفتار مجهول می توانند به حالت معلوم تبدیل شوند ، من می توانم بعضی از صفات زیاد را حذف کرده و این اشاره بر این موضوع دارد که ما وب سایت دیگری را نیز اجرا می کنیم.

اما این به پرسشهای اساسی ای که افراد هنگامی که در حال جمع آوری اطلاعات هستند پاسخ می دهد – و آیا این نیست که خوانندگان صفحه درباره در حال انجام چه کاری هستند ؟

پنج چه بکار برده شده در صفحه درباره MetaLab

MetaLab پنج چه را کاملا تحت اللفظی در نظر می گیرد – آنها ساختار پاراگراف را رها کرده و لیستی از عبارات را برای پاسخ به پرسش ها ارائه کرده اند .

در اینجا مروری بر صفحه درباره آنها آمده است .

مندرجات خود را با استفاده از هرم معکوس سازماندهی کنید

هرم معکوس یک سبک نوشتاری است که ابتدا با مهمترین اطلاعات شروع می کنید و سپس کار خود را با اطلاعات جزئی تر مشخص و کم اهمیت تر ادامه می دهید . این یک استراتژی موثر محتویات وب است زیرا کاربران وب کم طاقت هستند .

 

۱-۲ پاراگراف خلاصه باید در بالای صفحه درباره قرار گیرد . برای بیشتر افراد ، خواندن این پاراگرافها ( باید ) به آنها اطلاعات کافی خواهد داد تا تصمیم گیری کنند که آیا در محل درستی هستند یا خیر .

برای بعضی – خصوصا گروه ۲ و ۳ – پاراگراف های خلاصه ممکن است کافی نباشد ، بنابراین می توانید واقعیت های جالب توجه بیشتری را درمورد وب سایت داشته باشید .

هرچیز که درک آنها از وب سایت را توسعه دهد خوب است .

فکر کنید که موارد زیر را داشته باشید :

  • بیوگرافی افرادی که وب سایت را اجرا می کنند
  • آمار رفت و آمد وب سایت و حقایق جالب توجه
  • چگونه خوانندگان می توانند با شما تماس بگیرند
  • افرادی که در گذشته با شما کار می کرده اند
  • تکنولوژی هایی که وب سایت شما را اجرا می کنند یا برنامه های کاربردی وب
  • آدرس ایمیل و شماره تماس
  • وب سایت های دیگری که اجرا می کنید
  • لینک به حسابهای رسانه های جمعی
  • نمودارهایی از رفت و آمد وب سایت
  • قیمت های شرکتتان در صورتیکه به وب سایتتان مرتبط باشند

همچنین ممکن است بخواهید پاسخ پرسشهایی که هر سه گروه از خوانندگان صفحه درباره ممکن است داشته باشند را بدهید .

پرسشهای ممکن گروه ۱ : اولین بازدیدکنندگان

  • چند وقت یکبار سایت خود را به روز می کنید ؟
  • چگونه می توانم برای دریافت مندرجات سایت شما اقدام کنم ؟
  • چگونه می توانم یک حساب کاربری برروی وب سایت شما داشته باشم ؟
  • درصورتیکه مطالبی که در این سایت خوانم کافی نبود ، چگونه می توانم با شما تماس بگیرم ؟
  • آیا می توانم شما را  برروی وب در سایت دیگری بیابم ، مانند سرویس های رسانه جمعی مانند Twitter یا Facebook ؟

پرسشهای ممکن گروه ۲ : کاربران همیشگی

  • چگونه می توانم بیشتر از این با سایت شما کار کنم ؟
  • آیا چیزی بیشتر از اینکه من در حال انجام آن هستم وجود دارد که من اطلاعی از آن ندارم ، مانند مانند ثبت نام در یک لیست ایمیلی یا منابع RSS دیگر ؟
  • آیا محل دیگری در وب وجود دارد که بتوانم در آن شما را پشتیبانی کرده یا از شما پیروی کنم ، مانند سرویس های رسانه جمعی مانند مانند Twitter یا Facebook ؟
  • چگونه می توانم با شما تماس بگیرم ؟ آیا می توانم با شما تماس بگیرم ؟

پرسشهای ممکن گروه۳ : افرادی که می خواهند با شما همکاری کنند

  • از چه طریق می توانم با شما همکاری کنم ؟
  • آیا شما تبلیغاتی هم منتشر می کنید ، مقالاتی را برای انتشار می پذیرید ، یک API عمومی برای استفاده برای mash-up برنامه کاربردی وب من دارد ؟
  • عبور و مرور وب سایت شما چگونه است ؟
  • در مقابل همکاری چه انتظاری باید از  شما داشته باشم ؟

یک مثال عالی از هرم معکوس : نشریه Smashing

صفحه درباره نشریه Smashing یک مثال عالی از استراتژی هرم معکوس بکار رفته برای یک صفحه درباره است .

آنها با چکیده ای درمورد وب سایتشان آغاز کرده اند و به پنج چه در سه پاراگراف پاسخ داده اند .

 

 

افرادی که می خواهند بیشتر بدانند ، اطلاعات بیشتری قرار داده شده است و ترتیب قرار گیری آنها از اطلاعات مهم و عمومی تا اطلاعات خاص و کمکی ، که به هر سه گروه خوانندگان صفحه درباره اطلاعات موردنظرشان را می دهد .

باید صفحه درباره آنها را خودتان ببینید اما در اینجا یک بررسی و توضیح از این صفحه درباره آورده ایم .

بررسی صفحه درباره نشریه Smashing

  1. خلاصه کوتاه : به پنج چه پاسخ می دهد ( برای همه گروهها )
  2. چه کسی این منبع فوق العاده را ایجاد کرده است ؟ : بیوگرافی مفصلی از تیم نشریه Smashing
  3. اعداد جالب توجه : آمار ترافیک شبکه مانند تعداد توضیحات ، مقالات ، و تعداد سرویس دهنده های موجود
  4. اعتبارات : دیگر کسانی که به سایت آنها کمک کرده اند ( نویسندگان و ویراستاران )
  5. آمار بیشتر : آمار تفصیلی بیشتر ، شامل نمودار پویا از ترافیک وب سایت
  6. خط زمان Smashing : یک خط زمانی که مراحل مهم و برجسته نشریه Smashing را پررنگ می کند ( بیشتر برای گروه ۲ و ۳ )
  7. تبلیغات برروی نشریه Smashing : مخصوص گروه ۳
  8. تماس با ما : شامل اطلاعات جغرافیایی مشخص تری می باشد – آدرس پستی آنها
  9. ضمانت کنندگان : به گروه ۳ افرادی که پیش از این با آنها همکاری کرده اند را نشان می دهد .

چند صفحه درباره دیگر که از هرم معکوس استفاده می کند

در این جا سه سایت دیگر آمده است که از ساختار مندرجات هرم معکوس برای سایتشان استفاده کرده اند .

۳۷signals

 

در اینجا با دو خط توضیحات آغاز کرده اند : ” پیاده سازی کار را ساده تر کرده ایم ” و ” محصولات را برای گروههای کوچک فراهم کرده ایم . ” کوتاه ، اما بطور موثر و کار آمد آنچه که شرکت انجام می دهد را بیان می کند .

در صورتیکه در صفحه پایین تر بروید ، هدف آنها ، بیوگرافی اعضای تیم ، سایر مواردی که غیر از برنامه های کاربردی وب شان دارند ( مانند Getting Real و company blog ) ، یک کیت مطبوعاتی ( برای گروه ۳ ) ، و چگونگی تماس با آنها .

UX Booth

 

UX Booth با یک پاراگراف چکیده خلاصه وضعیت شروع می شود (برای تاکید بیشتر به صورت حروف کج) . در صورتیکه در صفحه پایین تر بروید ، به مروری تفصیلی از موضوعاتی که پوشش می دهند خواهید رسید ، چه کسانی هستند ، لیستی از نویسندگان مهمان ، بیوگرافی اعضای تیم اصلی ، و چگونگی تماس با آنها .

MailChimp

صفحه درباره MailChimp ، با تفکیک بخش درباره به چندین صفحه ، هرم معکوس را به سطح دیگری می برد .

اولین صفحه با پاراگراف خلاصه وضعیت آغاز می شود که به این پرسش پاسخ می دهد : ” ما چه می کنیم ؟ ” اولین صفحه اطلاعات لازم برای گروه ۱ و ۲ را پوشش می دهد .

برای گروه ۳ ، راهنمای برند ، ترخیص مطبوعات ، و صفحات کار قرار داده شده است .

با استفاده از ساختار هرم معکوس به کاربران غیر ثابت وب امکانی داده می شود تا تنها اطلاعات مورد نیاز خود بدست آورند و کاربران کنجکاوتر وب منحرف نشوند .

با ویژگی های شخصی بنویسید

چگونگی نوشتن صفحه درباره به اندازه آنچه در آن قرار می دهید مهم است .

سبک نوشتاری شما موارد بسیاری را برای خوانندگان صفحه درباره شما ثابت می کند ، مانند :

اهل کجا هستید

استرالیایی ها ممکن است به جای بیان “favor” از “favour” استفاده کنند و تگزاسی ها ممکن است “you all” را به صورت “ya’ll” صرف کنند .

هدف شما چه مخاطبینی است

سبک نوشتاری شما ممکن است درصورتیکه سایت برای بیوشیمی شناسان در برابر تماشاگران بچه حیوانات بود متفاوت باشد .

ماهیت وب سایت / برنامه کاربردی وب شما

آیا شما یک شرکت تخصصی و مهم هستید و یا یک شرکت سرگرم کننده و مفرح ؟

وانمود کنید که گفتگویی شخصی با مخاطب خود دارید . صفحه درباره فعلی خود را با صدای بلند بخوانید : آیا درصورتیکه مثلا در مقابل مخاطبانی بودید که برای آنها در یک کنفرانس صحبت می کردید ، اینطور با آنها سخن می گفتید ؟

شاید مهمتر این باشد که ، هنگامی که یک صفحه درباره می نویسید ، به خوانندگان خود نشان می دهید که سایت توسط روبات اجرا نمی شود – افرادی در پشت این نمایش وجود دارند . به این علت است که قرار دادن عکسی از گروهتان در صفحه درباره خود نیز ایده ای خوب است .

OnWired

OnWired یک آژانس طراحی وب است که در صفحه درباره خود ویژگی های بسیاری را با استفاده از شوخ طبعی قرار داده است . اولین جمله های آنها این است : ” در آغاز ، Al Gore اینترنت را بوجود آورد . وب سایت ها بدون شکل بودند و تاریکی صورت وب را فرا گرفته بود . ”

 

خوانندگان صفحه درباره آنها – مشتریان ممکن – از طریق سبک نوشتاری آنها راهنمایی هایی درمورد نحوه همکاری با آژانس طراحی دریافت می کنند .

این همچنین اشاره بر تمایل آنها به ریسک پذیری دارد ، زیرا نشان داده اند که از مسیر ایمن تر سخن پردازی تجاری بیرون رفته اند .

با نوشتن به صورت شخصی به خوانندگان صفحه درباره خود چه اشاره ای می کنند ؟

  • همکاری با آنها سرگرم کننده است
  • تمایل به ریسک برای نوآوری دارند
  • آنها یک شرکت بزرگ نیستند ، بلکه انسان هستند
  • افرادی که با آنها کار می کنند هم شاد ، نوآور و با اندازه های کوچک تا متوسط می باشند

مشتریان متقاضی و عضو بداخلاق آتی ممکن است شوخ طبعی را نپذیرند ، اما مطمئن هستم که آنها در جستجوی چنین مشتریانی نیستند .

با نوشتن با ویژگی های شخصیتی ، بر موارد بسیاری اشاره می کنند که ممکن است یک خواننده زیرک را برنجاند .

چند مطلب دیگر درمورد …. صفحه درباره

  • اطلاعات درباره ما برروی وب سایت ها (Jakob Nielsen’s Alertbox)
  • صفحه درباره شما یک روبات است (A List Apart)
  • بهترین روش ها برای طراحی موثر صفحات ” درباره من “ ( نشریه Smashing )

نکته های شما برای نوشتن یک صفحه درباره خوب چیست ؟ چه چیزی را باید در صفحه درباره قرار دهید ؟

منبع: Six Revisions

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s